기후변화대응

Climate Change

기후변화대응

Climate Change

기후위기 앞의 위태로운 바다,

해양분야의 탄소감축을 위한 노력

Oceans in the Face of Climate Crisis:

The Need for Carbon Reduction Efforts 

in the Marine Sector

급격히 변화하는 우리 바다에 대한
지속적 모니터링과 해양보호정책이 필요합니다

시민과학 등 민관 협력을 기반으로 해양 온난화와 극단적 기상으로 인한 해양생태계 교란, 산호 백화현상, 어종 이동이나 변화상에 대한 지역별 지속적 모니터링과 기록이 필요합니다. 어업과 연안 공동체를 위협하는 연안 침식, 재해의 증가, 고수온으로 인한 피해, 어종 및 어획량 변화에 대한 기후변화 적응 대책이 마련되어야 합니다. 갯벌과 연안 습지, 해양생태계 보호를 위해 오염원 관리, 매립 및 개발 사업의 중단이나 전환, 생태계서비스지불제 등 구체적이고 실효성있는 정책이 필요합니다.


국제해운의 친환경 연료 전환을 위한 노력이 필요합니다

국제해운의 탈탄소 정책의 핵심은 연료의 전환입니다. 메탄으로 이루어진 LNG 벙커링을 포함하여 화석연료 사용 및 시설 증설 계획을 즉각 중단해야 합니다. 선박 연료별 전 주기 온실가스 배출 집약도를 반영하여 재생에너지 기반 비화석 저탄소, 장기적인 무탄소 연료로 전환 계획을 재수립해야 합니다. 좌초자산이 아닌 무탄소 연료에 대한 기술과 기반 마련에 투자와 지원을 강화해야 합니다. 또한 녹색해운항로의 확대를 위한 법제도 마련과 지원 정책이 필요합니다.


자연과 공존하는 해상풍력 전략이
수립되어야 합니다

재생에너지 확대와 생태계 보전을 위해, 해양생태계에 대한 충분한 조사 및 정보에 기반한 해양공간 계획을 수립해야 합니다. 해상풍력발전단지가 해양생태계에 미치는 영향을 최소화할 수 있도록 사전 예방적으로 입지를 제한하고, 다양한 저감 방안을 마련해야합니다. 지속적이고 주기적 생태계 조사를 통한 사후 모니터링과 함께 입지정보 데이터를 축적해야합니다. 주민수용성을 확보하기 위한 정보공개와 인식증진 교육, 갈등관리를 위한 소통 프로그램을 병행해야합니다. 이를 위해 해양 공간에 대한 국가차원의 계획입지제도를 도입하고, 생물다양성이 뛰어난 지역은 회피하고 충분한 이격 거리를 두어야 합니다.


Continuous monitoring and strengthened marine protection policies are essential
in response to the rapidly changing state of our oceans

Public-private cooperation, including citizen science initiatives, should be leveraged to establish regional, long-term monitoring and documentation of marine warming, extreme weather-induced ecosystem disturbances, coral bleaching, and shifts in fish populations.
Climate adaptation measures must be developed to address coastal erosion, increasing marine disasters, high-temperature damage, and changes in fish species and catch volumes, which pose significant threats to fisheries and coastal communities.
To safeguard tidal flats, coastal wetlands, and marine ecosystems, South Korea must implement effective, concrete policies such as pollution source management, halting or repurposing land reclamation and development projects, and introducing ecosystem service payment schemes to enhance conservation efforts.


Efforts are needed to accelerate the transition to eco-friendly fuels
in international shipping

The core of international shipping decarbonization lies in fuel transition. The use and expansion of fossil fuels, including methane-based LNG bunkering, must be halted immediately. Future fuel transition plans should be redesigned based on the full life-cycle GHG emissions intensity of each fuel, prioritizing renewable-based, near-zero non-fossil fuel, and long-term zero-emission fuels.
South Korea must increase investment and support for zero-emission fuel technologies and infrastructure, and prevent further investment in stranded assets. Additionally, legal frameworks and policies should be implemented to expand green shipping corridors, that operate with zero-emissionl fuels.


A nature-friendly offshore wind power strategy must be established

To expand renewable energy while preserving marine ecosystems, offshore wind development should be guided by comprehensive research and data-driven marine spatial planning. Preventative measures should be taken to restrict wind farm sites in ecologically sensitive areas while implementing various impact mitigation strategies.
Continuous post-monitoring and data accumulation on site conditions must be ensured through regular ecological assessments. Transparent information disclosure, public awareness education, and conflict resolution programs should be implemented to secure community acceptance.
This can be achieved by introducing a national planning siting system for marine space, avoiding areas of high biodiversity and ensuring sufficient separation distances. It will ensure that offshore wind power development coexists with nature while supporting both biodiversity conservation and renewable energy expansion.


기후위기 앞의 위태로운 바다, 해양분야의 탄소감축을 위한 노력
Oceans in the Face of the Climate Crisis:
The Need for Carbon Reduction Efforts in the Marine Sector

급격히 변화하는 우리 바다에 대한 지속적 모니터링과 해양보호정책이 필요합니다

시민과학 등 민관 협력을 기반으로 해양 온난화와 극단적 기상으로 인한 해양생태계 교란, 산호 백화현상, 어종 이동이나 변화상에 대한 지역별 지속적 모니터링과 기록이 필요합니다. 어업과 연안 공동체를 위협하는 연안 침식, 재해의 증가, 고수온으로 인한 피해, 어종 및 어획량 변화에 대한 기후변화 적응 대책이 마련되어야 합니다. 갯벌과 연안 습지, 해양생태계 보호를 위해 오염원 관리, 매립 및 개발 사업의 중단이나 전환, 생태계서비스지불제 등 구체적이고 실효성있는 정책이 필요합니다.


국제해운의 친환경 연료 전환을 위한 노력이 필요합니다

국제해운의 탈탄소 정책의 핵심은 연료의 전환입니다. 메탄으로 이루어진 LNG 벙커링을 포함하여 화석연료 사용 및 시설 증설 계획을 즉각 중단해야 합니다. 선박 연료별 전 주기 온실가스 배출 집약도를 반영하여 재생에너지 기반 비화석 저탄소, 장기적인 무탄소 연료로 전환 계획을 재수립해야 합니다. 좌초자산이 아닌 무탄소 연료에 대한 기술과 기반 마련에 투자와 지원을 강화해야 합니다. 또한 녹색해운항로의 확대를 위한 법제도 마련과 지원 정책이 필요합니다.


자연과 공존하는 해상풍력 전략이 수립되어야 합니다

재생에너지 확대와 생태계 보전을 위해, 해양생태계에 대한 충분한 조사 및 정보에 기반한 해양공간 계획을 수립해야 합니다. 해상풍력발전단지가 해양생태계에 미치는 영향을 최소화할 수 있도록 사전 예방적으로 입지를 제한하고, 다양한 저감 방안을 마련해야합니다. 지속적이고 주기적 생태계 조사를 통한 사후 모니터링과 함께 입지정보 데이터를 축적해야합니다. 주민수용성을 확보하기 위한 정보공개와 인식증진 교육, 갈등관리를 위한 소통 프로그램을 병행해야합니다. 이를 위해 해양 공간에 대한 국가차원의 계획입지제도를 도입하고, 생물다양성이 뛰어난 지역은 회피하고 충분한 이격 거리를 두어야 합니다.


Continuous monitoring and strengthened marine protection policies are essential in response to the rapidly changing state of our oceans

Public-private cooperation, including citizen science initiatives, should be leveraged to establish regional, long-term monitoring and documentation of marine warming, extreme weather-induced ecosystem disturbances, coral bleaching, and shifts in fish populations.
Climate adaptation measures must be developed to address coastal erosion, increasing marine disasters, high-temperature damage, and changes in fish species and catch volumes, which pose significant threats to fisheries and coastal communities.
To safeguard tidal flats, coastal wetlands, and marine ecosystems, South Korea must implement effective, concrete policies such as pollution source management, halting or repurposing land reclamation and development projects, and introducing ecosystem service payment schemes to enhance conservation efforts.


Efforts are needed to accelerate the transition to eco-friendly fuels in international shipping

The core of international shipping decarbonization lies in fuel transition. The use and expansion of fossil fuels, including methane-based LNG bunkering, must be halted immediately. Future fuel transition plans should be redesigned based on the full life-cycle GHG emissions intensity of each fuel, prioritizing renewable-based, near-zero non-fossil fuel, and long-term zero-emission fuels.
South Korea must increase investment and support for zero-emission fuel technologies and infrastructure, and prevent further investment in stranded assets. Additionally, legal frameworks and policies should be implemented to expand green shipping corridors, that operate with zero-emissionl fuels.


A nature-friendly offshore wind power strategy must be established

To expand renewable energy while preserving marine ecosystems, offshore wind development should be guided by comprehensive research and data-driven marine spatial planning. Preventative measures should be taken to restrict wind farm sites in ecologically sensitive areas while implementing various impact mitigation strategies.
Continuous post-monitoring and data accumulation on site conditions must be ensured through regular ecological assessments. Transparent information disclosure, public awareness education, and conflict resolution programs should be implemented to secure community acceptance.
This can be achieved by introducing a national planning siting system for marine space, avoiding areas of high biodiversity and ensuring sufficient separation distances. It will ensure that offshore wind power development coexists with nature while supporting both biodiversity conservation and renewable energy expansion.



ⓒ 2025 OOC OCS NETWORK. All rights reserved.

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