해양보호구역
Marine Protected Areas (MPAs)
해양보호구역
Marine Protected Areas
(MPAs)
더 많은 해양보호구역,
더 나은 해양보호구역을 위해
For More and Better
Marine Protected Areas
2030년까지 보호지역 30% 달성을 위해
단계적 목표를 수립하고 노력해야 합니다
2030년까지 보호지역 30% 확대라는 국제사회의 약속을 달성하기 위해 한국정부는 1천km2 이상의 대형 해양보호구역 등을 적극적으로 발굴하고, 이를 기초로 해양보호구역의 범위를 증가시켜야 합니다.
해양보호구역의 30% 지정을 위해 단계적으로 목표를 수립하고, 후보지역 및 범위를 계획하고 이를 법률적 효력을 갖는 법정계획으로 만들어야 합니다. 뿐만 아니라 해양생물다양성과 해양생태계의 가치를 확인할 수 있는 조사를 진행하고, 이를 기반으로 하는 해양공간관리
계획을 수립해야 합니다.
해양보호구역의 실효적 관리를 위해
관련법 개정과 협력적 거버넌스 구축이 필요합니다
한국정부는 해양보호구역의 실효적 관리를 위해서는 개별법에 따라 관리되고 있는 각 해양 관련 보호구역에 관한 법률을 정비할 필요가 있습니다. 이를 통해 해양 보호구역 법제도를 정비하고 이를 기반으로 체계적이고 실효적인 해양보호구역 관리가 이루어질 수 있게 해야 합니다.
또한, 해양에 설정된 보호구역의 국가적 차원의 관리를 위해 관련 부처의 협력과 개별 지역의 해양보호구역 관리를 위한 범부처 및 지방자치단체의 협력적 거버넌스 구축이 필요합니다.
해양보호구역의 실효적 관리를 위한
국제적 수준의 관리효과성 평가가 필요합니다
해양보호구역이 실효적으로 작동하기 위해서는 해양 보호구역 내의 규제 수준을 높여야 합니다. 해양 보호구역이 이름만 보호구역(Paper-park)이 되지 않기 위해서는 관리 효과를 개선하기 위하여 국제적 수준의 보호구역 관리효과성평가 기준을 마련할 필요가 있으며, 이를 위한 법·제도적 지원이 필요합니다.
특히 해양보호구역 내 어업·낚시제한구역이나 과도한 어업행위가 동반되는 저인망, 안간망, 유자망 등을 제한하는 구역을 두는 등 규제가 필요합니다.
해양시민과학과
민관 연구 거버넌스를 확대해야 합니다
해양보호구역의 효과적인 관리를 위해서는 보호구역 지정 이후 환경변화 등과 같은 과학적 조사와 지속적인 모니터링을 통한 장기적인 자료축적이 필요합니다. 한국정부는 매년 국가해양생태계 종합조사를 진행하고 그 결과를 공개하고 있지만 국가조사의 한계 또한 명확합니다. 공간, 시간, 자원의 한계를 극복하기 위해 해양시민과학에 대한 지원을 확대해야 합니다. 나아가 해양생태계 민관 연구 거버넌스를 강화하고 지원을 늘려야 합니다.
BBNJ 협약의 비준 이후
공해 해양생태계 보전을 위한 노력이 필요합니다
BBNJ 협약이 발효되면 공해에 해양보호구역을 지정할 수 있는 법적 체계가 마련되며, 2030년까지 30%의 해양보호구역을 지정하는 목표를 달성할 수 있는 기반이 마련될 수 있습니다. 국가관할권 바깥 지역의 무분별한 이용을 통제하고, 해양생물다양성을 보전할 수 있는 수단으로 BBNJ 협약은 중요합니다. 특히 한국은 2025년 OOC 개최국으로서 국제사회 일원으로의 책임감을 갖고 BBNJ 협약 비준 이후, 공해 보호구역 확대와 공해상의 해양이용 및 보전질서 확립을 위해 노력해야 합니다.
To achieve the 30% protected area target by 2030, South Korea must establish
phased goals and make continuous efforts
To fulfill the global commitment to expanding protected areas to 30% by 2030, the South Korean government must actively identify and designate large-scale Marine Protected Areas (MPAs) exceeding 1,000km2. Based on this, the coverage of MPAs should be systematically expanded.
A step-by-step roadmap should be developed to designate 30% of marine areas as MPAs, including planning candidate sites and defining their scope, ensuring that these efforts are institutionalized through legally binding statutory plans. Furthermore, comprehensive assessments must be conducted to evaluate marine biodiversity and ecosystem value, which will serve as the foundation for establishing a marine spatial management plan.
Legal Reforms and
Collaborative Governance Are Essential
for Effective MPA Management
For the effective management of Marine Protected Areas(MPAs), the South Korean government must reform and integrate various legal frameworks governing marine-related protected areas, which are currently managed under separate laws. By doing so, a coherent and efficient legal system for MPAs can be established, ensuring systematic and effective management.
Additionally, to enable national-level oversight of designated MPAs, it is crucial to foster inter- ministerial cooperation among relevant government agencies.
Furthermore, collaborative governance involving both central ministries and local governments must be established to ensure the effective management of individual MPAs at the local level.
International-Level Management Effectiveness Evaluation(MEE) Is Essential for Effective MPA Management
To ensure that Marine Protected Areas (MPAs) function effectively, the level of regulation within MPAs must be strengthened. To prevent MPAs from becoming mere “paper parks”, South Korea must establish internationally recognized MPA management effectiveness evaluation (MEE) standards and
provide legal and institutional support for their implementation.
In particular, regulatory measures should be introduced within MPAs, such as designating areas with fishing and trawling restrictions. This includes limiting high-impact fishing practices such as bottom trawling, stow nets, and drift nets, which can lead to overfishing and habitat degradation. Strengthening fishing restrictions and zoning regulations will be crucial to ensuring the long-term conservation of marine bio-diversity.
Marine citizen science and public-private research governance must be expanded
For the effective management of Marine Protected Areas(MPAs), it is essential to conduct scientific research and continuous monitoring after designation to track environmental changes and accumulate long-term data. While the South Korean government conducts the National Marine Ecosystem Comprehensive Survey annually and makes the results publicly available, the limitations of government-led research are evident. To overcome spatial, temporal, and resource constraints, support for marine citizen science must be expanded. Encouraging public participation in marine research will enhance data collection and monitoring efforts. Furthermore, strengthening public-private research governance and increasing financial and institutional support will be crucial to deepening the understanding of marine ecosystems and improving MPA management.
After the BBNJ Agreement, there is a need to conserve marine ecosystems on the high seas
Once the BBNJ Convention enters into force, it will provide a legal framework for the establishment of marine protected areas on the high seas, and could pave the way for achieving the goal of 30% marine protected areas by 2030. The BBNJ Convention is important as a means to control over-exploitation of areas beyond national jurisdiction and to conserve marine biodiversity. Korea, as the host country of the 2025 OOC, should take its responsibility as a member of the international community and, after ratifying the BBNJ Convention, strive to expand the number of marine protected areas on the high seas and establish an orderly marine use and conservation on the high seas.
2030년까지 보호지역 30% 확대라는 국제사회의 약속을 달성하기 위해 한국정부는 1천km2 이상의 대형 해양보호구역 등을 적극적으로 발굴하고, 이를 기초로 해양보호구역의 범위를 증가시켜야 합니다. 해양보호구역의 30% 지정을 위해 단계적으로 목표를 수립하고, 후보지역 및 범위를 계획하고 이를 법률적 효력을 갖는 법정계획으로 만들어야 합니다. 뿐만 아니라 해양생물다양성과 해양생태계의 가치를 확인할 수 있는 조사를 진행하고, 이를 기반으로 하는 해양공간 관리계획을 수립해야 합니다.
한국정부는 해양보호구역의 실효적 관리를 위해서는 개별법에 따라 관리되고 있는 각 해양 관련 보호구역에 관한 법률을 정비할 필요가 있습니다. 이를 통해 해양 보호구역 법제도를 정비하고 이를 기반으로 체계적이고 실효적인 해양보호구역 관리가 이루어질 수 있게 해야 합니다. 또한, 해양에 설정된 보호구역의 국가적 차원의 관리를 위해 관련 부처의 협력과 개별 지역의 해양보호구역 관리를 위한 범부처 및 지방자치단체의 협력적 거버넌스 구축이 필요합니다.
해양보호구역이 실효적으로 작동하기 위해서는 해양 보호구역 내의 규제 수준을 높여야 합니다. 해양 보호구역이 이름만 보호구역(Paper-park)이 되지 않기 위해서는 관리 효과를 개선하기 위하여 국제적 수준의 보호구역 관리효과성평가 기준을 마련할 필요가 있으며, 이를 위한 법·제도적 지원이 필요합니다. 특히 해양보호구역 내 어업·낚시제한구역이나 과도한 어업행위가 동반되는 저인망, 안간망, 유자망 등을 제한하는 구역을 두는 등 규제가 필요합니다.
해양보호구역의 효과적인 관리를 위해서는 보호구역 지정 이후 환경변화 등과 같은 과학적 조사와 지속적인 모니터링을 통한 장기적인 자료축적이 필요합니다. 한국정부는 매년 국가해양생태계 종합조사를 진행하고 그 결과를 공개하고 있지만 국가조사의 한계 또한 명확합니다. 공간, 시간, 자원의 한계를 극복하기 위해 해양시민과학에 대한 지원을 확대해야 합니다. 나아가 해양생태계 민관 연구 거버넌스를 강화하고 지원을 늘려야 합니다.
BBNJ 협약이 발효되면 공해에 해양보호구역을 지정할 수 있는 법적 체계가 마련되며, 2030년까지 30%의 해양보호구역을 지정하는 목표를 달성할 수 있는 기반이 마련될 수 있습니다. 국가관할권 바깥 지역의 무분별한 이용을 통제하고, 해양생물다양성을 보전할 수 있는 수단으로 BBNJ 협약은 중요합니다. 특히 한국은 2025년 OOC 개최국으로서 국제사회 일원으로의 책임감을 갖고 BBNJ 협약 비준 이후, 공해 보호구역 확대와 공해상의 해양이용 및 보전질서 확립을 위해 노력해야 합니다.
To fulfill the global commitment to expanding protected areas to 30% by 2030, the South Korean government must actively identify and designate large-scale Marine Protected Areas (MPAs) exceeding 1,000km2. Based on this, the coverage of MPAs should be systematically expanded. A step-by-step roadmap should be developed to designate 30% of marine areas as MPAs, including planning candidate sites and defining their scope, ensuring that these efforts are institutionalized through legally binding statutory plans.
Furthermore, comprehensive assessments must be conducted to evaluate marine biodiversity and ecosystem value, which will serve as the foundation for establishing a marine spatial management plan.
For the effective management of Marine Protected Areas(MPAs), the South Korean government must reform and integrate various legal frameworks governing marine-related protected areas, which are currently managed under separate laws. By doing so, a coherent and efficient legal system for MPAs can be established, ensuring systematic and effective management.
Additionally, to enable national-level oversight of designated MPAs, it is crucial to foster inter- ministerial cooperation among relevant government agencies. Furthermore, collaborative governance involving both central ministries and local governments must be established to ensure the effective management of individual MPAs at the local level.
To ensure that Marine Protected Areas (MPAs) function effectively, the level of regulation within MPAs must be strengthened. To prevent MPAs from becoming mere “paper parks”, South Korea must establish internationally recognized MPA management effectiveness evaluation (MEE) standards and provide legal and institutional support for their implementation.
In particular, regulatory measures should be introduced within MPAs, such as designating areas with fishing and trawling restrictions. This includes limiting high-impact fishing practices such as bottom trawling, stow nets, and drift nets, which can lead to overfishing and habitat degradation. Strengthening fishing restrictions and zoning regulations will be crucial to ensuring the long-term conservation of marine bio-diversity.
For the effective management of Marine Protected Areas(MPAs), it is essential to conduct scientific research and continuous monitoring after designation to track environmental changes and accumulate long-term data. While the South Korean government conducts the National Marine Ecosystem Comprehensive Survey annually and makes the results publicly available, the limitations of government-led research are evident.
To overcome spatial, temporal, and resource constraints, support for marine citizen science must be expanded. Encouraging public participation in marine research will enhance data collection and monitoring efforts. Furthermore, strengthening public-private research governance and increasing financial and institutional support will be crucial to deepening the understanding of marine ecosystems and improving MPA management.
Once the BBNJ Convention enters into force, it will provide a legal framework for the establishment of marine protected areas on the high seas, and could pave the way for achieving the goal of 30% marine protected areas by 2030. The BBNJ Convention is important as a means to control over-exploitation of areas beyond national jurisdiction and to conserve marine biodiversity. Korea, as the host country of the 2025 OOC, should take its responsibility as a member of the international community and, after ratifying the BBNJ Convention, strive to expand the number of marine protected areas on the high seas and establish an orderly marine use and conservation on the high seas.
ⓒ 2025 OOC OCS NETWORK. All rights reserved.